Jalat kesäkuntoon

Kesän lähestyessä ja sään lämmetessä moni kaivaa kesäsandaalit varastosta ja havahtuu siihen, että jalkojen hoitoon tulisi kiinnittää taas erityistä huomiota. Talven aikana iho on kenties kuivunut, kantapäät tuntuvat karhealta ja kynnetkin kaipaavat siistimistä.

Hemmotteleva pedikyyri ja jalkahoito ammattilaisen luona on ihana aloitus kesälle, mutta jalkojen kesähuollon voi tehdä hyvin itsekin.

  1. Kylpy
  2. Kuorinta
  3. Kovettumien hoito
  4. Rasvaus
  5. Kynsien siistiminen ja lakkaus

Jalat kylvetetään ensin lämpimässä vedessä noin 10 minuutin ajan, vaikutusta voi tehostaa kylpysuolalla. Kun iho on pehmennyt kylvyn jälkeen, iho kuoritaan. Sen jälkeen kovettumat käydään läpi varovasti raspin kanssa, kynnet leikataan ja viilataan tasaiseksi (kulmia pyöristämättä). Lopuksi jalat rasvataan. Hoidetut jalat on ihana viimeistellä vaikkapa kauniilla kesäisellä kynsilakalla.

Jalkojen omahoito on erityisen tärkeää diabeetikoilla ja ikääntyvillä. Diabeettinen neuropatia heikentää jalkojen normaalia kiputuntoa ja mikäli jalkojen kuntoa ei seurata säännöllisesti, voi pienestäkin haavasta kehittyä jopa amputaatiota vaativa jalkavamma.

 Päivittäinen jalkojen omahoito on parasta ennaltaehkäisyä jalkavaivoille. Se sisältää jalkojen pesun, kuivaamisen, jalkojen ja säärien ihon rasvaamisen sekä sopivien sukkien ja kenkien käytön. Muista myös huolehtia erityisesti varpaiden välien huolellisesta pesusta ja kuivaamisesta.  Ikääntyessä jalkojen päivittäinen itsehoito vaikeutuu ja onkin syytä säännöllisesti kääntyä ammattilaisen puoleen. 

Jalkojen tyypillisiä vaivoja ovat kovettumat, liikavarpaat, rakot, känsät, syylät ja sieni iholla tai kynnessä. Mitä aiemmin nämä vaivat huomataan ja hoidetaan pois, sitä helpompi hoito yleensä on.  

Apteekistamme löydät juuri sinulle sopivat tuotteet ja neuvot jalkojen hoitoon ja vaivojen ennaltaehkäisyyn! Tervetuloa palveltavaksi 😊

TOUKOKUUN 2021 BLOGIN KIRJOITTI

farmaseutti Teija

Lähteet: www.terveyskirjasto.fi ja www.kaypahoito.fi