LIIKUNNAN ILOA

Olen hiukan yllytyshullu. Se tuli esille jo lapsena, kun juoksin cooper-testin ja opettaja suositteli liittymään SisuVeikkoihin. Liityin, iskä osti piikkarit. Minä jäin piikkareista kiinni lähtötelineisiin ja siihen loppui juoksijan ura.

Työkaverini pyysi mukaan, kuulemieni juttujen perusteella hurjan lajin, crossfitin alkeiskurssille. Yllytyshulluna läksin, hirveen ihana kokemus. Tuli korona ja salijumppa jäi, mutta onneksi syksyllä uskalsin mukaan uudestaan. Siellä on saatu kädet pyörimään olkapäistä – tarvitaan selkäuinnissa. Tämä hurjaakin hurjempi laji on saanut jäseniin liikkuvuutta ja voimaa lisää. Katson, että minä tarvitsen juuri lihasvoimaa, jotta iäkkäänäkin pysyn pystyssä.

Liikunnan aloittaminen alkaa pienistä askelista, esim. Iisalmen Menestyksen portaat sopivat tähän mitä parhaiten. Kävely portaille, portaat ylös ja luontopolkua pitkin alas. Muutaman kerran jälkeen jaksaa jo hölkätä raput tai ottaa muutaman hyppyaskeleen portaissa.

Vesijumppa tarjoaa hyvää lihashuoltoa ja palauttelua vaikka hiihtoviikon jälkeen. Iisalmen uimahallissa on kivaa omatoimista vesijumppaa virtuaalisesti, kannatta kokeilla. Kaikessa sisäliikunnassa huomioidaan aina ajanmukaiset koronasuositukset.

Uuden liikuntasuosituksen mukaan jo muutaman minuutin liikuntapätkät päivänmittaan auttavat terveyshyötyjen saavuttamiseen. Pari kertaa viikossa kun haastat lihaksia lihaskunnon ylläpitämiseksi ja samalla liikehallintakin paranee – pysyt pystyssä ja tasapaino säilyy.

Tammikuun blogin kirjoitti

Arja